torsdag den 21. maj 2015

Tanker om jul - og sommer!




Slutningen af maj. Der findes vist ikke et bedre tidspunkt til et juleindlæg, vel? ;-) Der er nok ikke noget tidspunkt på året, hvor julen føles så langt væk som netop nu. Men jeg kom til at læse et juleindlæg fra sidste år og faktisk var det en rigtig god påmindelse for mig selv - med henblik på den kommende sommer. For jul og sommer har to ting til fælles. Det er særlige tider på året med store forventninger og særlige muligheder for hygge, hjertevarme og gode oplevelser. Af samme grund kan det så også være højsæsoner for skuffelser, frustrationer og liv, der ikke lever op til forventningerne. (For eksempel er der flere, der bliver skilt efter sommerferien end på noget andet tidspunkt af året)

Så med en opfordring til at nyde isene, varmen, solen og mulighederne reposter jeg "Tanker om jul" :-)





Jul - glæde, kærlighed, overskud, lykke, lys, familie.

Mange ord og stemninger er knyttet til julen. Det er en særlig tid. Fyldt med følelser og forventninger. Kan man leve op til det, er det sådan ens egen jul ser ud - er det godt.

Men sådan er det ikke altid. Min jul sidste år var rædselsfuld. Som jeg har beskrevet det her: "Ferie. Jeg kan ikke fordrage det" er ferier og højtider altid udfordrende for mig, ganske enkelt fordi jeg ikke har ressourcerne til noget som helst udover det sædvanlige. Juleaften sidste år havde vi besøg af min svigermor. Det var hårdt, men dejligt at hun var her. En af juledagene havde vi besøg af min familie. Det var hårdt, men dejligt at de var her. De resterende 10 dage af ferien tilbragte jeg stort set alene i soveværelset. Syg, kvæstet og med alt for mange smerter til at kunne holde ud at være sammen med min egen familie. Ensom, frustreret og magtesløs. En af dagene kørte Jan og børnene til julefrokost i hans familie. Det er altid smertefuldt for mig, at jeg må blive alene tilbage.

Var det en god jul? Nej det var det ikke. Har jeg haft mange jule som minder om den. JA! Ikke uden gode stunder, absolut ikke, men samlet set alt, alt for hårdt. Derfor gjorde det mig - som sædvanlig - nedtrykt, da vi nåede november i år og julen, igen, truede i horisonten. Jeg græd frustreret i telefonen til min veninde, som sagde følgende kloge ord: "jeg ville sådan ønske for dig at "højdepunkterne" i dit liv ikke altid er ting som er for hårde for dig eller som du ikke kan være med til. At fokus kunne komme til at lægge lidt anderledes".

Hun havde ret. Det kunne jeg mærke. Det er ALT for sjældent jeg glæder mig til noget. De svære ting æder det hele. Det dur ikke. Derfor aflyste vi samme aften julen.... Julen sammen med andre mennesker. Ingen jule-gudstjeneste. Ingen juleaften sammen med familie. Ingen besøg og ingen julefrokoster i juledagene. Slut. Ingenting. I stedet hygger vi fire: mor, far og de skønne, skønne vidunderlige piger.

Det er en god beslutning. Det ved jeg. Men det er også en svær beslutning. For det er ikke det, jeg helst vil. Jeg er forkælet med en dejlig familie. Tre søstre og to brødre har jeg, min mor og far, svogre, svigerinde, nevøer og niecer og Jan har også en dejlig familie. Juletid er familie-tid. Det naturlige er at være sammen med dem.

Kun at være os er ikke det jeg helst vil (og det er svært at sige nej og skuffe andre) men det er forhåbentlig det, der giver en god jul. Sagen er nemlig den, at vi hygger os ganske glimrende sammen os fire.

At åbne pakkekalender og chokoladekalender hver morgen, se julekalender sammen alle fire hver eneste aften, kalenderlyset der brænder, advent, lave konfekt, bage småkager (det er Jan der bager, men jeg er med) små jule-udflugter og toilet-rulle nisserne vi alle fire laver hvert år er traditioner og gode varme ting i vores december. Vi skal pynte op og børnene er for længst i fuld gang med at lave gaver. Forventning. Børnenes spænding. Det er alt sammen ting jeg holder utrolig meget af.

I år giver vi de ting førstepladsen. Giver dem lov til at stråle og fylde. Giver dem lov til at være vigtigst. Lader forventningen og glæden fylde uden at katastrofen truer i horisonten.

De gode ting er der altid, men de bliver nemt overskygget af det svære. I år nyder vi det der er. Ikke det vi ville ønske der var. 

Og ja, jeg elsker virkelig min familie og vil gerne være sammen med dem. Det må så blive i 2015.
Er det perfekt? Nej det er det ikke. Er det uden sorg? Nej det er det heller ikke. Men spørg mig om det føles godt at give plads til det gode? Svaret er JA!

Jeg ønsker for dig at din december må blive god!
Kærlig hilsen Lisbet

8 kommentarer:

  1. Hvor er det rigtigt, Lisbet. At nyde det der er, i stedet for at savne det man ville ønske der var! Gid jeg kunne tage det til mig. Måske, hvis du siger det en gang imellem kan jeg lære det. Tak for dine fine, kloge ord. Ønsker dig en god sommer, med masser af nydning af hverdagen og de stjernestunder der er :)
    Knus kusine Dorte

    SvarSlet
  2. Kære Dorte
    Det er så dejligt, at du læser med :-) Ja, det er som om, det ikke er det letteste at lære. Jeg tænkte i hvert fald også "Nårh ja" da jeg læste min pointe igen. Men det er jo virkelig skørt ikke at nyde de gode stunder fuldt ud, fordi man er optaget af noget andet.
    Mange tak kære Dorte og det samme til dig <3
    Knus Lisbet

    SvarSlet
  3. Hårde, men for dig nødvendige refleksioner. Her i huset har vi til dels været gode til at prioritere familien på fire og ikke de sociale forpligtelser. Ihvertfald imens børnene var mindre. Fx var 1 juledag altid pyjamasdag, hvor vi ikke tog nogen steder.Paradoksalt nok, så er det her efter børnene er blevet voksne, blevet svære og mindre acceptabelt at sige nej tak til social forpligtelser. I skal jo ikke noget? Jo, vi skal slappe af og være os selv. Oven i købet så kan jeg selv have en tendens til at sige at en dag uden at have gjort noget/udrettet noget er en " spildt dag" og det er jo det rene vrøvl. Ingentingsdage er lige så vigtige som dage med fuld knald på; bare der er balance i fordelingen. Nu kan jeg jo forstå at du har begrænset overskud, så kan i den grad forstå at du nøje skal overveje hvad du vil bruge dine kræfter på. Jeg håber du får en dejlig sommer med gode dage, hvor du får økonominiseret med kræfterne. Kram fra Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karin
      Ja, det er jo lidt mærkeligt at bringe julen på bane på denne tid, men refleksionerne kan godt være relevante. Det er sjovt, det du skriver med, at det godt kan være nemmere, når børnene er små, at man på en måde kan "gemme" sig lidt bag dem. Det med at prioritere og sige fra varer selvfølgelig livet ud, men jeg kan godt se, at der kommer nogle nye overvejelser til på et tidspunkt. Ja, jeg har været meget nødt til at tænke mig godt om. Der er nogen refleksioner, der ikke har været til at komme uden om.
      Tak skal du have. Jeg tror, vi får en dejlig sommer og ønsker dig det samme!

      Kram Lisbet

      Slet
  4. Kære Lisbet!

    Vil lige sige hej og at jeg kigger med på dine indlæg, bliver ofte langsom når de er så dybe , vil gerne dele et digt med dig som jeg er glad for.

    Du ved vel at du er værdifuld
    At du er vigtig her og nu
    At du er elsket for din egen skyld
    at ingen anden er som du

    Rigtig god sommer til dig og dine.
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette
      Jeg er så glad for, at du læser med og jeg synes, at det er rigtig dejligt at kunne medvirke til langsomhed/eftertænksomhed!

      Da jeg læste dit digt, tænkte jeg: Åh, det kender jeg da! - som en sang på svensk med en rigtig fin melodi. Jeg googlede det. Det er en svensk salme åbenbart af Ingemar Olsson. Blandt andet her: https://www.youtube.com/watch?v=yiD6VWxWP-o - og her som retro-tv :-) https://www.youtube.com/watch?v=By2RLLHunPw

      Det er en god sang for mig i dag og jeg vil synge den for mig selv. TAK

      Mange tak og i lige måde til jer! KH Lisbet

      Slet
    2. Ej hvor herligt Lisbet, jeg læste digtet i en bog for en del år siden, anede ikke det var en sang, hvor er den skøn og sød:-)

      Slet
    3. Ja, det er ret sjovt :-) Det var dejligt at blive mindet om den :-)

      Slet