fredag den 15. april 2016

En god hverdag er et godt liv

 

At leve det bedst mulige liv med de ressourcer, der nu engang er til rådighed er et emne, der ind i mellem dukker op her på bloggen, blandt andet her og her. Det er naturligvis fordi, det er et meget stort tema i mit liv!

Overskriften har jeg tyvstjålet fra Kold aske. Hun skrev for længe siden: "en god ferie er en god ferie, men en god hverdag er et godt liv". Hvad hun ellers skrev, husker jeg ikke, men det her udsagn gjorde indtryk på mig. Ferier er stadig spidsbelastnings-tidspunkter for mig og ikke noget jeg ser frem til. Jeg drømmer om gode oplevelsesrige familieferier - det er klart, men pt. er det udenfor min rækkevidde. Det, jeg derimod kan gøre noget for at optimere og få det bedste ud af, er hverdagen. At gøre hvad jeg kan for, at den kommer til at indeholde så meget af det gode som overhovedet muligt.

I min evige jagt på den bedste udnyttelse af de tilgængelige ressourcer er jeg blevet bevidst om, at vaner er en god hjælp. Des færre ressourcer jeg bruger på ligegyldige ting, des flere er der til det gode, det sjove, det hyggelige.

Tre eksempler fra vores hverdag:

1) Hver lørdag skal tøserne rydde op på deres værelse. Fordi det sker hver lørdag slipper jeg (næsten) for at bruge ressourcer på HVORFOR det lige skal være i dag?? Det må da kunne vente til en anden dag - eller et andet år?


2) Det er en værdi for mig, at der er god plads i børnenes liv til andet end I-pads og computer. Vores erfaring er helt klart, at i de perioder, hvor vi har en eller anden form for ramme omkring det, fungerer det rigtig godt, mens i de (lange) perioder, hvor vi ikke har, skrider det lynhurtigt og kommer til at fylde meget mere end jeg personligt synes, at det skal. Pt. er det sådan, at man på hverdage kan hygge med sine apparater frem til kl 17. Derefter er det slut med elektronik for resten af dagen. Fordi det er det samme hver dag slipper jeg (stort set) for at bruge ressourcer på, hvad i alverden man skal stille op med sit ynkelige elendige lille liv uden en I-pad???  Man kan lige så godt bare give sig til at lege/hoppe på trampolin/træne/tegne/læse/kæle for katten - som man gør hver dag.

...... Ej, nogle dage!! Andre dage er det for ufleksibelt, men mange dage fungerer det rigtig godt :-)


3) For en måneds tid siden skrev jeg om ro i hjernen. At jeg dybest set tåler internettet dårligt, men samtidig syntes, det var svært at holde mig væk i det omfang, jeg egentlig havde brug for. Man kan jo altid bare liiige hurtigt tjekke et eller andet. Konklusionen på den samtale med mig selv og kommentarfeltet er blevet, at jeg har lavet nogle meget firkantede regler for mig selv: to dage om ugen er jeg på nettet. Alle andre dage benytter jeg kun internetforbindelsen til mail, messenger og forældreintra!

Det fungerer faktisk rigtig godt! Jeg kan sagtens savne internettet, men nyder at der er mere plads i min hjerne/overskud til andre ting og at mine dage føles mere sammenhængende. Hovedparten af tiden aner jeg ikke, hvor mange, der har læst mit seneste blogindlæg, eller hvor mange eller få likes mine billeder på instagram måtte have fået. Det oplever jeg faktisk som frihed :-)  Becoming minimalist skrev for nylig: "whatever is accessible, gets utilized".    Han refererer mest til fysiske ting, såsom at hans 9-årige datter ville spise færre is, hvis ikke isbilen parkerede i deres kvarter hver tirsdag ;-) men jeg kan mærke, at det også gælder for mig i forhold til mange ting på nettet: det, der ikke er nærværende og tilgængeligt, føles ikke lige så væsentligt og fylder ikke lige så meget.

Det eneste sted jeg synes, det er lidt ærgerligt er i forhold til Blogland. Jeg kan godt mærke, at det ikke er helt det samme at være her to gange om ugen, som det er lige at kigge forbi hver dag. Men hey, i det bedste livs ærinde må jeg tage det med! Kommentarer får jeg dog på mail, så dem svarer jeg altid på ;-)
   
Jeg fandt for nyligt ud af, at stressekspert Thomas Milsted er enig, når det gælder vaner: "jeg kan varmt anbefale at indføre flere rutiner i hverdagen. Mange vil helst undgå rutiner af frygt for kedsomhed og forudsigelighed, men rutiner er et fantastisk redskab til at undgå stress. Forudsigelighed giver tryghed og det beskytter mod stress".*

Egentlig er jeg ikke, som i slet ikke, typen, som bare elsker regler og faste systemer. Men i hverdagen oplever jeg det ikke som en spændetrøje, men som lettelse og tilfredsstillelse over, at flere ting fungerer og over, at tingene i højere grad bliver, som vi gerne vil have dem. Når det er sagt, er det selvfølgelig også vigtigt, at der er plads til undtagelser og til både sure voksne og sure børn - men helt ærligt, det kommer vist helt af sig selv ;-)



*"Hvordan jeg kom gennem stress - og blev klogere af det" af Heidi Vesterberg 


18 kommentarer:

  1. Tak for et virkelig dejligt og tankevækkende indlæg!! Også tak for at introducere mig for det enkle 'en god hverdag er et godt liv'. Simple is good. Det er til at huske, og det vil jeg tage med mig videre! Ha' en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! - og tak. Ja det er enkelt, men med meget sandhed i sig, det tror jeg også! Allerhelst kombineret med noget vildt og skørt også ;-)
      Rigtig meget i lige måde monster-mor!

      Slet
  2. Jeg er vild med den overskrift ! Den er så sand, så sand - netop sådan prøver jeg at skabe mit liv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den sætning fangede også mig med det samme :-) Det undrer mig slet ikke :-)
      Rigtig god weekend Miri!

      Slet
  3. Vi har altid været fan af rutiner både før og efter børn og sclerosen. Jeg har arbejdet med børn i mange år og rutiner er den eneste vej frem for alle. Eller det var sådan jeg arbejdede. Rutiner har altid bare været naturligt for manden og jeg. Vores børn nyder godt af det. Når vi er på ferie i England letter vi lidt på rutinerne især fordi børnene er store nu 8 og 10 år men da de var små, holdt vi fast i rutinerne så vidt muligt også når vi var på ferie. Jeg kender mange der ikke bryder sig om en fast rutine og hverdag. Manden og jeg vil helst ha' rutiner:) Sådan er vi vel så forskellige. Vi elsker vores ferier men hverdagen er vores ynglingstid for det er den der er mest af:) Vi kan i vores lille familie alle 4 blive meget begejstret, hvis vi på en helt alm onsdag pludselig belutter det er Mac D der skal på menuen. Små glæder er de bedste:D

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette
      Tak fordi du fortæller :) Ja, det er nok meget forskelligt, hvordan man har det med det. Selv fik jeg en lille smule klaustrofobi af at skrive om, at rutiner er godt! :-D men altså, det vigtige er jo at finde frem til nogle ting, der beriger livet og gør det så godt så muligt og for tiden er det i hvert fald en hjælp for mig - og os. Midt i min længsel efter store vilde ting, som pt. ikke er mulige forsøger jeg også at huske på, at der er megen magi og glæde i de små spontane hverdagsting - som Mac D på en onsdag :-)

      Slet
  4. Det er glædeligt at høre hvordan du/i skaber faste rammer om jeres børns liv, og for jer selv. Min tro er at det giver langt stærkere/roligere unger. Vores to voksne unger, er utrolig glade for den måde de er blevet "opdraget" på, med faste tider og nogle pligter.
    Og elsker at læse at en god ferie er en god ferie, og en god hverdag er et godt liv, værd at tænke over:-)
    Med hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette
      Din kommentar fik mig lige til at tænke lidt... for i virkeligheden har vi altid haft masser af vaner, rutiner, hyggelige hverdagsritualer - og små pligter. Det nye er nok, at jeg er blevet opmærksom på, hvor stor en hjælp, det faktisk er, i forhold til stress og ressourcer, der ikke rækker til det hele. HVOR meget lettere det for eksempel glider med oprydning og begrænsning på "ting der bruger strøm", når det ikke er til forhandling hver gang ;-) Så jeg kigger mig omkring efter nye områder, hvor det kunne hjælpe, såsom mine nye internet "regler". Hvis firkantet er det, der virker, er firkantet ok :-)
      Og ja, jeg synes også, det er et skønt udsagn! Fokus kommer let til at ligge på ferier og det ekstraordinære, men hverdagen er trods alt en meget større del af et liv - og en barndom :-) Uden dog at sige selvfølgelig, at ferier ikke har betydning.

      Skønt at læse, at jeres børn er godt tilfredse! Vi siger også nogle gange til vores, at når de bliver voksne, kommer de til at synes, at det var en virkelig god ide, at de havde nogle pligter som børn ;-)
      Ha en god lørdag Anette!

      Slet
  5. Åh ja 'rutiner'. På et tidspunkt, for nogle år siden, var vores hverdag så turbulent, at jeg efterspurgte 'rutiner' i pilleform. Rutiner ser jeg ikke som begrænsende. Vores hverdage er ikke sovset ind i rutiner (eller skemaer). Bare lidt mere som det du beskriver, med små aftalte regler, så det ikke skal diskuteres/forhandles. Nuj hvor ville fx en alm skole-morgen være kaotisk, hvis ikke vi nogenlunde følger vores rutiner...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er som om, klangen af ordet ikke er så god :-) Vi har helt klart også flere rammer om livet for tiden, end vi plejer at have, fordi det er nødvendigt. Er der overskud til at løsne lidt op, er det fint, hvis ikke står rammerne klar til at "gribe".

      Ja det har jeg også tænkt på, det med morgnerne... Der findes nok heller ikke nogen, der står op og gør noget nyt og spontant hver dag :-)

      Slet
  6. Jeg er blevet helt inspireret af dit indlæg her. Gode tanker der ligger bag. Jeg er jo fan af rutiner (og madplaner) og har brugt meget af mine ungers opvækst med "ro-renlighed-regelmæssighed". Sådan fungerer jeg også selv godt. Det lyder virkelig kedeligt når jeg siger det til andre, men det virker jo for os :) kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det lyder ellers ikke til, at du har brug for inspiration? :-) Ja, jeg tænkte også på, at det ligger dig nært. Jeg må indrømme, at jeg også synes, at det LYDER rimelig kedeligt, men samtidig er der vel utrolig meget af det i de fleste familier, fordi det simpelthen er sådan livet fungerer godt for de fleste? - tror jeg :-)

      KH Lisbet

      Slet
    2. Kære Lisbet - helt konkret tror jeg, at vi skal tage den med oprydningen til os hjemme hos mig (altså for børnene). Det vil være en god ting, at undgå konflikter på den konto (hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før?!!). Kh. Birgitte

      Slet
    3. Dine børn vil takke mig! ;-D Dejligt det kunne bruges. Projektet er selvfølgelig også mere overskueligt for alle parter, fordi det ikke når at gro til!
      Ha en rigtig god mandag Birgitte!

      Slet
  7. Jeg har i et par år nu prøver at love mig selv at jeg skulle ha nogle bedre rutiner generelt også i forhold til internettet osv.. Det lykkedes mig i perioder, men aldrig i det omfang som jeg burde. Tænker hele tiden, det når jeg nok.. men fordi jeg jo bruger for meget "spild tid" så finder jeg jo aldrig tiden til rigtig at tænke over det.. Det er en ond cirkel..

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Smil, du er sød :-) Nej, det er ikke nemt at tænke store tanker, hvis hjernen er fuld af input :-) Du kan prøve at gøre som jeg: tage en "kold tyrker" fra det hele nogle dage, så er der bedre ro til at mærke efter, hvad der egentlig er spild og hvad der beriger, men nemt er det ikke :-)

      Slet
    2. Det ville nok være en god ide, men kender du det der med at man tænker.. Det skal lige planlægges.. :P Ha Ha. Ej, jeg har faktisk dage hvor jeg godt kan lade nettet være og feks bare læse eller andet..

      Slet
    3. Hvis du trives, er det jo heller ikke noget problem :-)

      Slet