mandag den 20. februar 2017

SE vores fine hus!!!





Forrige torsdag morgen kom dette hvide hus dalende ned fra himlen i snevejr. 28,8 m2 indrettet lige som vi ville have det: en lille sove/hvileafdeling i den ene ende, opholdsrum med stort vinduesparti ud mod min elskede have, tekøkken og badeværelse med bruser.

Det er ret rørende faktisk, for det er ikke et "det kunne da være meget hyggeligt med en tilbygning" projekt. Det er et "vi er nødt til at gøre noget for at få et bedre liv" projekt.

29. august sidste år tænkte jeg første gang tanken, at et lille anneks i haven måske var det, vi havde brug for? Et lille sted jeg kunne trække mig tilbage til. Et lille sted, der kunne give mig den ro, jeg behøver og resten af familien mulighed for at bruge resten af huset mere frit. I forhold til gæster og bare i det hele taget. Tanken gav mening, så snart den var tænkt og jeg fortalte det til Jan, som straks var med på ideen!

Samme dag gik vi i gang med at gøre det til virkelighed. Jeg tror, jeg forestillede mig, at vi kunne købe et anneks på 14 dage og få det leveret ikke så længe efter. Meget, meget længere kom der til at gå og det har været frygtelig hårdt desværre for min næsten nedsmeltede hjerne. Afgørende overvejelser, massevis af beslutninger og korte deadlines for disse er hårdt for en hjerne, der kortslutter meget let. Desuden havde jeg kraftigt undervurderet mængden af håndværkerarbejde på matriklen, når nu selve huset blev leveret færdigt.

Undervejs blev vi også mere ambitiøse og det, der startede som et lille anneks på punkt fundament, (fliser) udviklede sig til en noget større tilbygning med fuldt fundament, gulvvarme og et på alle måder lige så meget rigtigt hus som resten af vores hjem. Det er nu bygget sammen med vores hus og tanken er, at der skal en (100 % lydtæt) specialdør i ind til vores stue. Med lukket dør kan det fungere som en lille lukket enhed helt for sig selv. Når døren står åben, er det bare en naturlig forlængelse af vores hjem.

En blød lænestol med udsigt og adgang til kaffemaskine bag en 100 % lydtæt dør. Mon ikke der er en enkelt rask forælder eller to, der kan se mulighederne i det? ;)  

Vi arbejdede hårdt for at få det inden jul og 16. december var lovet leveringsdag. I stedet endte det så med 9 februar. Gentagne aftaler om levering blev aflyst i sidste øjeblik eller slet ikke aflyst!!!? De sidste 4 uger har været benhårde på den konto. Hvilket selvfølgelig var det, jeg hentydede til i mit forrige indlæg.

"Lige som vi ville have det" skrev jeg. Det er så ikke helt rigtigt, for efter få sekunder bragte inspektion af det nye hus forvirring: hvorfor var køkkenet helt forkert? og slet ikke det jeg omhyggeligt havde valgt? hvorfor gjaldt det samme for badeværelses-elementerne? hvorfor var gulvet på badeværelset helt forkert og i en helt forkert farve? og HVORFOR var anneksbyggeren (tilsyneladende) endnu mere overrasket end os over, at det ikke var det vi havde bestilt!?

Svaret er, at han har snydt os. Køkken, bad og gulv er fra helt andre (og billigere) mærker end aftalt og helt åbenlyst forkerte. Også mere håndværksmæssige ting, såsom for lidt isolering, er ikke i orden. Virkelig mærkelig oplevelse. Hele affæren med svindlertypen har fyldt rigtig meget de sidste 10-11 dage, men nu føler vi, at der er styr på det. Vi har en rigtig god sag og selvfølgelig skal han ikke slippe afsted med det!

OG! hvis man ser bort fra, at hele forløbet på grund af ham har været langt mere krævende og hårdt end nødvendigt, så er det faktisk et rigtig dejligt hus. Det er et rigtig dejligt rum at være i. Jeg har lyst til at være derude og går derud også, når jeg er alene hjemme. Vi er i gang med at få det indrettet og jeg tror, det bliver rigtig godt. Der er en utrolig dejlig ro og det er skønt at være et sted, hvor der ikke er noget rod, ikke noget der skal ordnes, ingenting der forstyrrer mine sanser. Det er let at falde til ro derude, synes jeg og det er rigtig vigtigt.  

Og vigtigst af alt, efter fem et halv måned, er det her nu ENDELIG !!!!



24 kommentarer:

  1. Kære søs
    Så dejligt at læse, at I endelig har fået jeres fine lille hus!!!
    Stort knus Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søs :-* Det er virkelig også en lettelse, at det endelig er landet!
      Stort kram Lisbet

      Slet
  2. Hvor er det dog en helt fantastisk ide, som jeg virkelig kunne blive forfalden til... tænk sig et rum hvor man kan være helt selv, også med lydisoleret dør. Jeg håber, det må give dig (og familien) lige præcis det i hver især har brug for.
    pøj pøj med at få styr på sælgeren og de manglende aftaler,det er nemlig bare slet ikke ok.
    Kærlig hilsen Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rikke
      Ja gid vi havde tænkt på det for mange år siden. Det havde virkelig været en stor hjælp. Du må have dit eget værelse ;)
      Og Tak! Håber virkelig det bliver godt. Nej, det er virkelig ikke i orden!
      Kærlig hilsen Lisbet

      Slet
  3. Hvor var det dog en god ide, du fik dig, og dejligt, at din mand var med på ideen. Jeg håber, tilbygningen vil bringe dig mange glæder og den ro, du har brug for.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elna
      Ja, det er rigtig dejligt. Tak skal du have. Jeg glæder mig selvfølgelig også til at lave et haverum omkring det :-)

      Kh Lisbet

      Slet
  4. STORT tillykke, Lisbet! Hvor ser det dejligt ud.
    Jeg kan af hele mit hjerte godt forstå, du er glad, og at det var længe ventet. Det er synd, du har haft det sådan i din hjerne, op til. Men - you did it! Seje kvinde. Og passede godt på dig selv, undervejs.
    Det må gøre en kæmpe forskel for jer, i familien. Og for dig, særligt, så skønt, der er ro derude.
    Annekser (og som hos jer, et lille rigtigt hus) er gode, jeg har erfaring fra mit tidligere arbejde og også privat med hvor meget, de betyder.
    Jeg sender dig et stort kram og lykke til, Lisbet, og en skål i kaffe.
    Fra Laila


    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Laila!
      Yes I did it! - selvom det godt nok holdt hårdt. Jeg tror det kommer til at gøre en stor forskel. Det bliver spændende at se hvor mange af forventningerne, det kan leve op til :-) Godt at høre, at du har gode erfaringer!
      Kram og skål <3 :-)
      Kh Lisbet

      Slet
  5. Årh hvor er du sej, at se alt det positive til trods for svindler-Kaj (eller hvad han nu hedder). Men det ser da også virkelig dejligt ud - og ja, jeg tror vi er mange, endda rigtig mange der også ønsker os et lille retræte. Hvis ikke hele tiden, så bare en gang imellem :-) Jeg er mega glad på dine vegne! Og på din families vegne! Stort tillykke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære /ks

      Jeg blev rørt over din kommentar. Det er utrolig dejligt, at mennesker man aldrig har mødt og ikke kender sådan "rigtigt" kan glæde sig på ens vegne! Tak <3

      Slet
  6. Wow det ser godt ud. Træls med svindler men dejligt I endelig har fået det. Jeg ville gerne have sådan et til især når vi gæster boende i flere dage. Det kunne være fedt:) tillykke med jeres dejlige lille hus. Nyd det:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette :) Ja, det har virkelig været et mærkeligt forløb, så skønt, det endelig er her. Jeg kan godt se for mig, at du/I også kunne have glæde af et lille hus ind i mellem! Tak! og det lover jeg :o)

      Slet
  7. Hvor fint med et lille hus! Tillykke med det Lisbet. Jeg håber, det vil skabe ro og glæde hos dig og resten af familien. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Birgitte! Det håber jeg også. Jeg er meget spændt på at se, hvad det "kan"
      KH Lisbet

      Slet
  8. Weee... tillykke og hvor er det fedt..
    Glæder mig til at se mere..

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja weee :-) Tak Jeanette.
      Knus Lisbet

      Slet
  9. Hej Lisbet
    Hvor er det altså fedt med det anneks, og hvor må det hele bliver en hel del lettere for jer alle, mit hjerte svulmer op i glæde med jer. Stort TILLYKKE med huset:-))))

    Kærlig hilsen og dejlig søndag
    Knus Anette

    PS Godt snyde pelsen ikke slipper afsted uden tiltale.

    SvarSlet
    Svar
    1. PS Vores søn har en utrolig skøn lære på uni i Ålborg som hedder Jan, jeg tror det er din mand, for ham her har også lige fået hejst et hus over hækken:-))) altså verden er pludselig ikke så stor endda.

      Slet
    2. Det ER Jan! :-) For du skrev noget om din søns eksamen på et tidspunkt, hvor jeg var lige ved at spørge, om han mon havde en lærer, der hed Jan? Sjovt - og dejligt at det er de ord, han får med på vejen :))

      Slet
    3. Og mange TAK! Det håber jeg virkelig.

      Og nej snydepelsen slipper ikke for tiltale! Jan har styr på det. Der er desværre dukket mere op, der skal afklares og udbedres, før vi kan få muret soklen og fjernet hele byggeplads looket derude. Glæder mig SÅ! meget til det er helt færdigt og alle håndværkere er gået endeligt hjem!

      Slet
  10. Tillykke med din nye hule. Det bliver da skønt!

    SvarSlet
  11. ush... håber I ikke har betalt for tingene.. ved af erfaring- fra mit job :-) at det der virker bedst er tilbagehold af penge indtil leverancen er godkendt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ush! Vi har heldigvis tilbageholdt det, vi ikke havde betalt endnu. Nu er det blevet til en klagesag ved håndværkernes ankenævn.

      Slet